Begin oktober 2017 is het opleidingsprogramma Team Smart Mobility van start gegaan. Twintig veelal hoogopgeleide mannen en vrouwen worden om- of bijgeschoold tot adviseur Smart Mobility. Daar is véél behoefte aan, zo bleek tijdens een eerste ‘speeddate’.
Het initiatief voor dit opleidingstraject komt uit het al twee jaar lopende Overijsselse programma Slimme Mobiliteit. Doel van dit programma is om wegbeheerders, bedrijven, aannemers en onderwijsinstituten in de provincie te helpen om goed te anticiperen op de grote veranderingen in het vakgebied verkeer en vervoer: elektrisch rijden, coöperatieve systemen, zelfrijdende voertuigen, Mobility as a Service enzovoorts. Alle partners voelen de urgentie om met deze vormen van smart mobility aan de slag te gaan. Er is één groot ‘maar’: je moet wel de juiste mensen hebben om de boel aan te zwengelen en te begeleiden.
En daar wil het met dit nieuwe kennisgebied nog wel eens knellen. De provincie Overijssel, het UWV en een aantal publieke en private partners besloten daarom begin 2017 om actie te ondernemen. In enkele maanden tijd hebben zij een stevig om- en bijscholingstraject voor smart mobility opgezet. Er zijn twintig kandidaten geselecteerd – veelal mensen met een HBO- of academische achtergrond – die op zoek waren naar een (nieuwe) baan of een nieuwe wending in hun carrière. Er is bij het selecteren gekeken naar vooropleiding en werkervaring, maar vooral ook naar competenties, talenten en persoonlijkheid. Zo is een mooi Team Smart Mobility gesmeed.
Intensief
Het eerste, meer theoretische deel van het programma startte op 2 oktober 2017 en loopt tot kerst 2017. De colleges worden verzorgd door verschillende zeer ervaren docenten, onder wie Frans op de Beek, voormalig topadviseur verkeersmanagement van Rijkswaterstaat, en in smart mobility gespecialiseerde professionals van adviesbureaus.
De opleiding bestaat uit vier modules. Het onderdeel Basismodule Verkeerskunde geeft de deelnemers het vereiste basisinzicht in onder meer verkeersplanologie, verkeersveiligheid, gedrag, verkeersontwerp en verkeers- en mobiliteitsmanagement. De Minor Verkeersorganisatie bespreekt thema’s als systems engineering, contractmanagement en assetmanagement. Ook helpt de minor de deelnemers om beter om te gaan met veranderingen en bijzondere situaties als evenementen. Het Open College Smart Mobility gaat heel specifiek in op wat er aan ontwikkelingen speelt op het gebied van smart mobility en hoe die succesvol te implementeren. De module Competentieontwikkeling ten slotte is vooral bedoeld om de deelnemers klaar te stomen voor hun beoogde rol als adviseur en ‘tactvol aanjager’ van smart mobility. Aan de orde komen aspecten als projectmatig werken, risicomanagement, organisatie-inrichting, adviesvaardigheid en overtuigend communiceren.
Het tweede deel van de opleiding loopt van januari tot en met maart 2018. Dit is het praktijkdeel: de twintig deelnemers gaan dan vier dagen in de week op stage. Eén dag per week komt het Team Smart Mobility bij elkaar voor verdere verdieping en begeleiding.
Kansen voor anticiperende organisaties
Het aanbod van mensen met kennis van slimme mobiliteit is beperkt, zeker nu de arbeidsmarkt flink aantrekt en de vraag alleen al om die reden toeneemt. De verwachting is dan ook dat de alumni van het Team Smart Mobility van grote waarde zullen zijn voor bedrijven en overheden in het werkveld. De op 8 december 2017 gehouden Personeelsmarkt Smart Mobility stemt in ieder geval hoopvol. Teamleden en organisaties konden die dag middels ‘speeddating’ met elkaar kennismaken – en dat leverden een aantal van hen al meteen een aanbieding op, mét zicht op een dienstbetrekking.
Meer weten over het Team Smart Mobility? Neem dan contact op met opleidingscoördinator Erna Hissink.
____
De auteur
Erik Wegh is procesverkeerskundige van Ewegh Verkeer, Mobiliteit en Organisatie. Hij is medevormgever en inhoudelijk expert van het opleidingsprogramma Team Smart Mobility.