Maar liefst 22% van de totale filezwaarte op de Rotterdamse ring wordt veroorzaakt door incidenten. Om de hinder als gevolg van deze verstoringen tot een minimum te beperken, startten Rijkswaterstaat, De Verkeersonderneming en het Havenbedrijf Rotterdam in 2014 het Beter Benutten-project ‘De patrouillerende berger’. Wat zijn de resultaten tot nu toe?
De Rotterdamse ring deed het al niet slecht: waar de aanrijtijd landelijk op een gemiddelde van 14 minuten zit, deed Rotterdam het met 9,5 minuut al een stuk sneller. Maar omdat op de zwaar belasting ring elke minuut aanrijtijd zwaar aantikt, werd vorig jaar besloten om voor nog betere tijden te gaan. “De vuistregel is dat je met elke minuut dat een voertuig eerder wordt geborgen, vier minuten aan file-ellende voorkomt”, legt Gerard Eijkelenboom, programmamanager bij De Verkeersonderneming, uit. “Dat is geen exacte wetenschap, maar we kunnen wel met zekerheid vaststellen dat het terugbrengen van de aanrijtijd direct invloed heeft op de totale reistijdvertraging. Dat maakt dat het altijd loont om incidentmanagement te optimaliseren.”
Patrouilleren
Half 2014 ging daarom het Beter Benutten-project ‘De patrouillerende berger’ van start. De insteek is dat een berger sneller op locatie is als hij niet op zijn standplaats blijft wachten, maar tijdens de spits op de ring patrouilleert. Helemaal nieuw is het idee niet, want in eerdere jaren werd er al op delen van de ring gereden. Door bezuinigingen bij Rijkswaterstaat was dat echter niet langer haalbaar en moest de ring het even zonder doen. “We hebben vorig jaar gesprekken gevoerd, ook met medebelanghebbende Het Havenbedrijf, en zijn toen tot een mooie oplossing gekomen”, aldus Eijkelenboom. “De reikwijdte van de patrouilles is uitgebreid tot de complete ring. Elke werkdag rijden er van 6.00 tot 10.00 uur en van 15.00 tot 19.00 gemiddeld zeven bergingsvoertuigen rond op de ring. Rijkswaterstaat en Het Havenbedrijf hebben afgesproken om ieder de helft van de jaarkosten van € 350.000 te betalen.”
Boven verwachting
Inmiddels patrouilleren de deelnemende bergers Barendregt, Quartel en Van de Graaf al een klein jaar op de Rotterdamse ring. Wat zijn de resultaten? “Het is ons gelukt om de aanrijtijden weer wat verder terug te schroeven: van de toch al snelle 9,5 naar 6,5 minuut”, vertelt directeur Marco Zeeman van Rijkswaterstaat. “Dat is echt boven verwachting. In vergelijking met het gemiddelde in Nederland arriveren we 7,5 minuut sneller bij een incident om de verstoring op te lossen.”
Dagelijks gaat het om 30 gestrande auto’s die de bergers van de weg moeten halen, oftewel 9500 voertuigen op jaarbasis. De 7,5 minuut die ze sneller arriveren, staat daarmee voor 1187 uur winst per jaar in alleen de aanrijtijden. Hoeveel reistijdvertraging hiermee wordt voorkomen en hoe groot de (maatschappelijke) winst is, is nog lastig te zeggen en vereist nader onderzoek. Andere regio’s volgen het project in ieder geval met belangstelling: ook in Amsterdam overwegen ze inmiddels om de Rotterdamse aanpak over te nemen.
____
De auteur
Marcel van der Meulen is programmacoördinator Aanpak incidenten bij De Verkeersonderneming.