Een Europees project binnenslepen is allesbehalve eenvoudig – en een beloning voor alle acquisitie-inspanningen is slechts weggelegd voor de winnaars van de aanbesteding. Er is echter ook een minder intensief en risicovol pad naar betrokkenheid: associate partner worden van een Europees project. Hoe gaat dat in zijn werk? Frans van Waes legt uit hoe Vialis ‘associate’ van HIGHTS werd en wat dat oplevert.
“Voor coöperatieve ITS-applicaties is het bepalen van de correcte geografische positie van de voertuigen essentieel. Op zich hebben we daar satellietsystemen als GPS en Galileo voor, maar die volstaan lang niet altijd. Voor sommige toepassingen is alleen satelliet onvoldoende nauwkeurig. Ook kan het contact makkelijk wegvallen in bijvoorbeeld een stedelijke omgeving met dichte en hoge bebouwing.
Daarom is in mei 2015 HIGHTS gestart, een driejarig Europees Horizon 2020-onderzoeksproject. HIGHTS staat voor High accuracy geolocation reference for cooperative ITS. Het doel is bestaande satellietsystemen te combineren met data uit ‘on-board’ sensoren en draadloze communicatietechnologieën als bluetooth, ITS-G5 en cellulair, om zo te komen tot een positiebepaling met een nauwkeurigheid van 25 cm. Zelfs kleine afwijkingen in het rijden vallen zo direct op, waardoor bijvoorbeeld rijtaakondersteunende systemen kunnen ingrijpen voordat er gevaar ontstaat voor andere weggebruikers. Er werken vijf onderzoeksinstellingen en negen bedrijven uit vijf Europese landen aan dit initiatief, waaronder TASS International en PaulsConsultancy uit Nederland.
Maar naast deze veertien HIGHTS-partners zijn er ook veertien zogenaamde associate partners voor vroegtijdige kennisdeling en voor de evaluatie van de projectresultaten. Een belangrijk verschil met de gewone partners is dat de associate partners géén subsidie krijgen: zij doen mee op vrijwillige basis. Het is een vorm om geïnteresseerde partijen die niet aan de projectaanvraag hebben deelgenomen, alsnog bij de uitvoering van het project te betrekken. Naast kennisdeling kan de deelname bestaan uit het inbrengen van use cases, technology of andere inhoudelijke bijdragen, zoals het evalueren van de resultaten.
Het is aan de partners zelf om associated partners in hun netwerk te werven. In HIGHTS is er bijvoorbeeld met presentaties op congressen en op de HIGHTS-website op dit lidmaatschap geattendeerd. Na aanmelding beslist de HIGHTS Steering Committee over het lidmaatschap.
In ons geval was het PaulsConsultancy die ons benaderde om associate partner van HIGHTS te worden. Voor Vialis was de afweging dat ook wij in de stad met coöperatieve ITS-applicaties te maken krijgen en dat ook wij dus onderzoeksvragen hebben waar HIGHTS antwoord op geeft. Daar komt bij dat het project ook qua oplossingsrichting interessant voor ons is. Wij willen de resultaten uit het project bijvoorbeeld graag implementeren in onze coöperatieve wegkantsystemen en kunnen daar nu in een heel vroeg stadium mee aan de slag gaan. Voor HIGHTS is het voordeel dat wij testen en de resultaten terugkoppelen: ze krijgen dus extra feedback vanuit de industrie op hun vorderingen. Dat is een typische win-win situatie: wij staan vooraan met de implementatie van nieuwe technologie, HIGHTS krijgt extra feedback voor haar onderzoek.”
HIGHTS in het kort
Looptijd: 1 mei 2015 tot en met 30 april 2018
Totale kosten: € 6 miljoen
EU-bijdrage: € 6 miljoen, verdeeld over de partners
Type: Research and Innovation Action
Horizon 2020-thema: Slim, groen en geïntegreerd transport
Aantal partners: 14, uit vijf verschillende landen
Aantal associate partners: 14, uit zes verschillende landen
Meer info: www.hights.eu