Publiek Vervoer Groningen Drenthe wil met één vervoersysteem alle reizigers in Groningen en Drenthe kunnen bedienen. Voor de reiziger zou het immers niet uit moeten maken met welke vervoerder hij reist – als hij maar gemakkelijk op de juiste bestemming komt. Waar staat de organisatie met z’n plannen?
Publiek Vervoer Groningen Drenthe is een gemeenschappelijke regeling van het OV-bureau Groningen Drenthe en de gemeenten in de regio. Ook de provincies Groningen en Drenthe zijn betrokken. De organisatie verzorgt sinds 2018 ál het doelgroepenvervoer in de regio. Daarnaast voorziet ze in kleinschalig openbaar vervoer, zoals buurtbussen, enkele stadsbussen en de hubtaxi. Met deze integratie van vervoersvormen loopt Publiek Vervoer al jaren voorop in Nederland.
Deze gezamenlijke aanpak doet de grenzen tussen de verschillende vervoerders al vervagen: in alle percelen biedt Publiek Vervoer hetzelfde doelgroepenvervoer en kleinschalig openbaar vervoer aan. Alle ingezette voertuigen rijden ook met dezelfde huisstijl – en zo is het voor de reiziger op het oog één systeem. Maar Publiek Vervoer heeft de contracten daarnaast zo vormgegeven dat samenwerking tussen de verschillende vervoerders lucratief is. Ritten worden in de regio contract- en perceeloverschrijdend uitgevoerd en om lege voertuigen te voorkomen delen vervoerders zelfs ritten met elkaar. Deze manier van werken houdt de kosten binnen de perken en zorgt voor tevreden reizigers.
Ritten worden in de regio contract- en perceeloverschrijdend uitgevoerd en om lege voertuigen te voorkomen delen vervoerders zelfs ritten met elkaar.
Wat ook goed werkt in Groningen en Drenthe is de zogenaamde hubtaxi. Deze dienst brengt reizigers naar het dichtstbijzijnde ov-knooppunt of haalt ze bij dit knooppunt op. Dit is een ideale first en last mile oplossing voor zowel ov-reizigers als gebruikers van doelgroepenvervoer.
Pilot
Samenwerking en ontschotting stonden ook centraal in de pilot Inclusief Reizen van Publiek Vervoer in 2022. In deze proef mochten Wmo-gerechtigden gratis het ov in, ook in de spits. Dat beviel zo dat de regio hier nu breder mee aan de slag gaat: de reismogelijkheid wordt beschikbaar gesteld aan alle Wmo-reizigers in heel Groningen en Drenthe. Wmo’ers kunnen hierdoor zelfstandiger reizen. Een extra bonus is dat zij vaak ritten maken op tijden dat er genoeg plaats is in de bus, waardoor het openbaar vervoer efficiënter kan functioneren.
Eén systeem
Aangemoedigd door de goede ervaringen tot nu toe wil Publiek Vervoer meer. Afgelopen jaar heeft de organisatie samen met Royal HaskoningDHV een visie ontwikkeld om stapsgewijs naar één inclusief systeem toe te werken: een slim en betaalbaar netwerk waarin ov-voertuigen en doelgroepentaxi’s gezamenlijk de reizigers bedienen. Daarmee zouden ook de laatste schotten tussen doelgroepenvervoer en openbaar vervoer verdwijnen.
Samen met Royal HaskoningDHV is een visie ontwikkeld om naar één inclusief systeem toe te werken: een slim en betaalbaar netwerk waarin ov-voertuigen en doelgroepentaxi’s gezamenlijk de reizigers bedienen.
Een hoogfrequent netwerk met snelle bussen fungeert hierbij als ruggengraat. Daartussenin leveren kleinere bussen of andere voertuigen maatwerk om ervoor te zorgen dat reizigers niet slechts ‘in de buurt’ eindigen maar ook echt óp de plaats van bestemming. Voor extra gebruikersgemak wil Publiek Vervoer dat de reiziger, of het nu een ov-reiziger of Wmo-gerechtigde is, op één plek terecht kan voor het plannen, boeken en betalen van een rit.
De kern van de visie is dus om te denken vanuit de reiziger, en dan ook echt elke reiziger, en om alle mogelijke schotten weg te ruimen. Dit is belangrijk voor een inclusieve samenleving. Een beperking in vervoer mag immers geen drempel zijn om mee te doen in de brede welvaart.
____
De auteurs
Wilco Bos MSc. is adviseur Duurzame mobiliteit bij Royal HaskoningDHV.
Petra Buitenhuis LLB is directeur a.i. van Publiek Vervoer Groningen Drenthe.