iTides maakt netwerkbreed verkeersmanagement mogelijk in Changsha

Changsha (foto: Jakob Montrasio)
Changsha (foto: Jakob Montrasio)
Een Nederlands-Chinees consortium ontwikkelt voor de verkeerspolitie van de Chinese miljoenenstad Changsha het beslissingsondersteunende systeem iTides. Hiermee kan het drukke verkeer in Changsha netwerkbreed worden gemanaged.

Stedelijk verkeersmanagement wordt steeds belangrijker. Dat geldt voor Nederland, maar zeker voor een land als China. De verhuizing van het platteland naar de stad is daar nog in volle gang: een beetje stad verwelkomt jaarlijks honderdduizenden nieuwe inwoners. Omdat ook het autobezit en autogebruik razendsnel toenemen, staan de bereikbaarheid en leefbaarheid in Chinese steden onder druk. Verkeersmanagement is er daarom hard nodig, niet alleen op kruispuntniveau, maar ook netwerkbreed.

iTides
Een Nederlands-Chinees consortium bestaande uit TU Delft, Hunan University, Changsha University, CYStone en ARS T&TT ontwikkelt voor Changsha, hoofdstad van de zuidelijke provincie Hunan, het beslissingsondersteunende systeem iTides. Goed stedelijk netwerkmanagement vereist dat er tijdens verkeerspieken verschillende ballen in de lucht worden gehouden: wegbeheerders moeten het verkeer evenwichtig over het netwerk verdelen, conflicterende verkeersstromen in beweging houden en files dáár laten staan waar ze de netwerkefficiency het minst beïnvloeden. iTides ondersteunt de Verkeerspolitie van Changsha bij het nastreven van al die doelen. De kern van het systeem is een datawarehouse voor verkeersgegevens: data afkomstig van lusdetectoren, camera’s met kentekenherkenning, gps-systemen van 6000 taxi’s enzovoort. iTides simuleert het huidige verkeer ook, zodat er een voorspelling van de verkeerstoestand kan worden gemaakt. Ook is het mogelijk om real-time adequate regelscenario’s te ontwikkelen.
De verkeerskundige benadering lijkt in bepaalde opzichten op wat in de Praktijkproef Amsterdam wordt gedaan. iTides is echter zelfstandig ontwikkeld, gebaseerd op eerder uitgevoerde studies in Shanghai (1996), Beijing (1998) en Chengdu (2008). Het project biedt de mogelijkheid om in China nieuwe ideeën en benaderingen in de praktijk te testen en toe te passen.

Seminar
Op het Nationale ITS Congres China, dat van 26 tot 28 mei 2013 in Shenzhen werd gehouden, heeft het iTides-consortium een seminar gehouden om de concepten van het systeem uiteen te zetten. Bij dit goed bezochte seminar gaf de Verkeerspolitie van Changsha aan wat op het gebied van ITS gedaan wordt in de stad en welke uitdagingen het verkeer heeft. Professor Wang Xiaojing, directeur van ITS China en een autoriteit op het gebied van ITS, presenteerde de huidige stand van zaken van de toepassing van ITS voor stedelijk verkeer. Serge Hoogendoorn, professor aan de TU Delft en geassocieerd lid van het consortium, introduceerde de Praktijkproef Amsterdam. Daarna presenteerden sprekers van het consortium de verschillende onderdelen van iTides: Jan Linssen (ARS T&TT) sprak over het datawarehouse, Yusen Chen (CYStone) behandelde de simulatie en Henk van Zuylen en Lu Shoufeng (Changsha University) gingen in op de verkeersmonitoring en scenario’s. De presentaties zijn te vinden op de website van iTides, www.itides.nl.
De discussie na afloop van de presentaties was bijzonder levendig en interessant. Als enige niet-Aziatische partij heeft iTides een goede indruk achtergelaten bij de deelnemers aan het ITS Congres China. Dat er vertegenwoordigers van de Nederlandse ambassade en het consulaat in Guangzhou bij het seminar aanwezig waren, gaf de presentaties extra gewicht.

___

De auteur
Henk van Zuylen is emeritus hoogleraar aan de TU Delft en gastprofessor aan onder meer Hunan University in China.