Van 6 tot en met 9 oktober 2013 was het statige Kurhaus in Den Haag het toneel van de International IEEE Conference on Intelligent Transportation Systems. Op deze zestiende editie van IEEE-ITSC kwamen meer dan 550 deelnemers af. TU Delft was de host van het evenement.
Verslag: met dank aan Pieter Leo, TU Delft. Foto: Peter Dreuning.
IEEE – uit te spreken in het Engels als ‘Eye-Triple-E’ – is ’s werelds omvangrijkste society van technici. Een van de focusgebieden is ITS en binnen die focus is de jaarlijkse IEEE-ITSC het grootste en veruit belangrijkste evenement. Wetenschappers van over de hele wereld presenteren er de nieuwste inzichten en ervaringen op het gebied van theorie, analyse, simulatie, modellen en praktijkproeven. Voor Nederland was het hosten van de zestiende editie van IEEE-ITSC een mooie gelegenheid om z’n visitekaartje als ‘internationaal ITS-kenniscentrum’ af te geven. Het thema dit jaar was Intelligent Transportation Systems for All Transport Modes.
DTA en groen spoor
Het programma bestond voor een groot deel uit tutorials en workshops. Simulation-based Dynamic Traffic Assignment (DTA) for the Deployment of Intelligent Transportation Systems was één onderwerp dat werd uitgediept. DTA-modellen zijn inmiddels volwassen genoeg om een (model)raamwerk te bieden voor het bestuderen en evalueren van ITS-toepassingen. Dat wil echter niet zeggen dat de inzet van DTA-modellen voor ITS een routineklus is. In de tutorial werden daarom handvatten geboden om DTA-modellen beter te begrijpen, waarbij zowel de beperkingen van het model als de mogelijkheden voor ITS-toepassingen werden benadrukt.
Ook boeiend was de workshop Green Railway: Challenges and Solutions in Train Control Systems. Dr. Clive Roberts van de Universiteit van Birmingham en dr. ir. Ingo Hansen van TU Delft doceerden hun publiek over de mogelijke maatregelen op het spoor om de industrie en het vervoerssysteem ‘groener’ te maken. Aan bod kwamen onder meer roostering, de efficiëntie van besturingssystemen en subsystemen. In de dynamische workshop werden de resultaten van de mogelijke maatregelen duidelijk gekwantificeerd.
Special sessions
Een noviteit op het IEEE-ISTC waren de Special sessions: programma’s waarbij in vier tot zes presentaties steeds een specifiek thema werd belicht. De thema’s varieerden van onderwerpen als Communication-based, Real-time Control for Safe and Reliable Cooperative Driving tot Railway Timetabling and Traffic Management.
Een eyeopener was de sessie Status, Future and Challenges of ITS in the Developing World. De BRIC-landen bieden enorme mogelijkheden voor het ontwikkelen en testen van ITS-systemen, zo betoogden de sprekers. In de meeste van die landen geldt bepaald geen ‘wet van de remmende voorsprong’: de groei in verkeer en vervoer is er explosief, de bijbehorende problemen enorm, maar het werkveld ITS nog onontgonnen. Vooral op gebied van veiligheid en leefbaarheid (vervuiling tegengaan) is er in de BRIC-landen veel winst te behalen.
Prijzen
Traditioneel worden er tijdens de IEEE-ITSC ook de nodige prijzen vergeven. De Nederlandse aanwezigen deden het uitstekend. Zo ging de tweede plaats voor Best Paper naar A. Hegyi, N. Bart, W. Schakel en B. van Arem en vielen R. Dollevoet en A. Heygi in de prijzen als begeleider van de Best Student Paper.
Al met al heeft Nederland de kans om zich met de organisatie van IEEE-ITSC te profileren, goed benut. Het internationale publiek heeft kunnen zien dat Nederland ITS op de weg heeft, de ITS-industrie hier floreert en dat we met instellingen als TU Delft, TU Eindhoven, TU Twente en TNO ook wat het ontwikkelen van kennis betreft volop meedraaien!
De proceedings van IEEE-ITSC 2013 komen beschikbaar via ieeexplore.ieee.org (voor abonnees, of los tegen betaling).