Op donderdag 6 september 2012 gaf de Britse band Coldplay voor 60.000 (!) fans een concert op het Malieveld in Den Haag. Uiteraard leidde dat tot verkeersdrukte, zeker in combinatie met de avondspits en de koopavond in de binnenstad. Bereik!, het samenwerkingsverband van de Zuidvleugel, zette daarom (gezamenlijk) dynamisch verkeersmanagement in.
De eerste stappen om het Coldplay-evenement in goede banen te leiden, waren enkele maanden voordien al gezet: de afdeling verkeersmanagement van de gemeente Den Haag had een speciaal ‘Coldplay-regelscenario’ ontwikkeld, met onder meer maatregelen om de bezoekers vlot naar de parkeerlocaties te leiden. Het scenario is opgenomen in het mobiliteitsplan van de organisator van het concert, Mojo.
Samenwerken
Specialisten van Regiodesk Zuid-Holland (de gezamenlijke, regionale desk in Verkeerscentrale Zuidwest-Nederland in Rhoon), Rijkswaterstaat, de verkeerscentrale van Den Haag en Traffic Support (een ondersteunend team vanuit de evenementenorganisatie) hebben het ‘Coldplay-regelscenario’ vervolgens invulling gegeven. De Regiodesk monitorde de verkeerssituatie in en rond Den Haag en stuurde de verschillende verkeersmanagementinstrumenten – DRIP’s, tekstborden – aan. Op het Malieveld zelf was het coördinatieteam aanwezig, bestaande uit medewerkers van Traffic Support, de verkeerspolitie en de evenementenorganisatie LOC7000. Dit team gaf de Regiodesk voortdurend feedback over het verkeersbeeld in en om Den Haag. Traffic Support zorgde bovendien voor extra ogen en handen op straat: verkeersregelaars op de diverse parkeerlocaties. Zij hadden elk half uur contact met Rhoon. Op basis van hun informatie konden bijvoorbeeld de DRIP-teksten worden aangepast als een parkeerlocatie vol was geraakt.
Incidenten
Met het regelscenario waren de samenwerkende partijen goed voorbereid op de ‘verwachte’ verkeersontwikkelingen tijdens het evenement. Maar de samenwerking was ook zo ingericht dat er snel op onverwachte gebeurtenissen kon worden ingespeeld. Twee grootschalige incidenten rond half vijf in de middag op de A15 richting Gorinchem en de A20 richting Gouda dwongen Rijkswaterstaat om grootschalig om te leiden via de A13. Tussen de Regiodesk, het coördinatieteam en de Rijkswaterstaat-collega’s vond direct afstemming plaats over wat te doen met Coldplay-bezoekers die ook via de A13 naar Den Haag zouden rijden. Er werden voorbereidingen getroffen voor verwijzingen naar Coldplay-parkeren vanaf de A13 via de N470 naar de A4. Uiteindelijk bleek dat de stremmingen als gevolg van de omleidingen niet op de A13 lagen, maar op enkele locaties op de ring van Rotterdam. De omleiding via N470 en A4 is dan ook niet ingezet.
Geen grote problemen
Op de parkeerterreinen bij het Kyocera-stadion en in Laakhaven zijn ongeveer 3700 auto’s van festivalbezoekers geteld. Het daadwerkelijke aantal festivalauto’s zal beduidend hoger zijn geweest: een aantal bezoekers is waarschijnlijk eerder op de dag naar Den Haag gereisd en heeft van de parkeergelegenheden in de binnenstad gebruik gemaakt. De drukte ten gevolge van het evenementenverkeer heeft zich vooral geconcentreerd rondom het Malieveld. Er is verder geen verkeersoverlast geweest in andere stadsdelen. Ook het publiek voor de koopavond in de Haagse binnenstad heeft geen hinder ondervonden.
Vruchten
De samenwerking tussen de verkeerscentrales van Den Haag, Rotterdam, Provincie Zuid-Holland en Rijkswaterstaat met daarboven de helikopterview van de Regiodesk in Rhoon heeft duidelijk zijn vruchten afgeworpen. Door bij elkaar op één locatie te zitten in Rhoon en dankzij de korte communicatielijnen met het Malieveld en de overige verkeerscentrales kon er snel geschakeld worden bij verstoringen – en is het Coldplay-concert uiteindelijk zonder noemenswaardige verkeersproblemen verlopen. Wat dat betreft is deze grote ‘evenementenpraktijktest’ van BEREIK! uitstekend verlopen: de partners zijn klaar voor grote evenementen in de regio!