Met de nieuwe dienst In-car druktemeldingen kunnen overheden, beheerders van recreatiegebieden en eventorganisatoren weggebruikers in car waarschuwen voor (te) drukke locaties. De initiatiefnemers Monotch, Tripservice en MAPtm maken voor deze toepassing goed gebruik van de dataketen die afgelopen jaar is ontwikkeld in het project Slim Sturen.
We kenden het al van de grote festivals en populaire stranden: oproepen via DRIP’s, klapborden, radio en social media om toch vooral niet meer naar terrein A of strand B te komen. Maar een medium waar zo’n ‘druktewaarschuwing’ zeker óók op hoort, is het navigatiesysteem in de auto.
In het project Slim Sturen van SmartwayZ.NL hebben overheden en marktpartijen de afgelopen tijd veel kennis opgedaan over het delen van (netwerk-) informatie van wegbeheerders met serviceproviders, de partijen achter navigatieapps. Zo is er een ‘digitale netwerkvisie’ opgeleverd, inclusief dataketen, systemen en standaards. Monotch, Tripservice en MAPtm, deelnemers in het project, hebben deze resultaten gebruikt om wegbeheerders nu ook te helpen die druktemeldingen te delen. Zeker nu door corona het handhaven op grote drukte extra belangrijk is, is dat een meer dan welkome tool.
Hoe het werkt
Hoe werkt de dienst? De overheid of eventorganisator stelt via het MAPtm Servicecentrum een melding voor een gebied in. Dat kan online of via WhatsApp. De gebiedsbeheerder formuleert zelf de teksten van de druktemeldingen. Ook is het mogelijk om de sturing te bepalen (zoals: doorverwijzen naar een P+R-locatie) en de gewenste spreiding van het verkeer.
Het MAPtm Servicecentrum valideert de melding en plaats ze in de TLEX Cityhub van Monotch. Die maakt er een technisch bericht van dat geschikt is voor navigatiediensten. Tripservice haalt de druktemeldingen op en ‘pusht’ ze real-time naar Waze en Google Maps. Die zetten de informatie door naar reizigers met de betreffende locatie als bestemming: die zien bijvoorbeeld een pin op de kaart of krijgen een waarschuwing.
Via de TLEX Cityhub zijn de druktemeldingen ook als open data beschikbaar voor gebruik door andere navigatiesystemen, reisapps of websites.
Naar het bos
Als initiatief van SmartwayZ.NL/Slim Sturen samen met VisitBrabant wordt de nieuwe dienst in Noord-Brabant al toegepast. Door de lockdown is een wandeling door de bossen erg populair geworden en dat zorgde ook in Brabant voor veel drukte op toegangswegen naar natuurgebieden en voor overvolle parkeerplaatsen.
Voor elk gebied heeft de regio daarom een aantal boodschappen en acties klaargezet in In-car druktemeldingen. Eén code rood-melding luidt bijvoorbeeld: ‘Het is te druk in Boswachterij Dorst, de parkeerplaatsen zijn vol. Zoek een andere bestemming!’ Wanneer het weer eens te druk dreigt te worden, kan de gebiedsbeheerder deze berichten gemakkelijk online of via Whatsapp activeren (en later weer deactiveren). De meldingen worden in dit project niet alleen via Waze en Google, maar ook via de populaire app Flitsmeister gedeeld.
Tot slot
De praktijkervaring in Noord-Brabant leert dat de nieuwe dienst heel gemakkelijk in gebruik is: overheden, beheerders van recreatiegebieden en eventorganisatoren kunnen dit ‘extra communicatiekanaal’ snel en flexibel inzetten bij (dreigende) drukte. Dat is allereerst een steun in de rug voor de handhaving. Maar het is ook goed nieuws voor de reiziger. Niet pas gewaarschuwd worden als je er al bijna bent, maar als je de betreffende bestemming in je navigatiesysteem invoert – dat is een stuk minder frustrerend.
_____
De auteurs
Menno Malta is CEO van Monotch.
Nuno Rodrigues is Traffic Architect en New Business Developer bij MAPtm.
Peter van der Veen is mede-eigenaar van Tripservice.