Utrecht, 11 april 2012 – Een half jaar na de start van Spitsvrij is een tussenstand opgemaakt. Ruim 9% van de mensen die vaak in de spits tussen Utrecht, Amersfoort en Hilversum rijdt, doet mee aan Spitsvrij. In de eerste zes maanden rijden die deelnemers ruim 40% minder in de spits. Dat betekent dat er iedere dag 3.000 minder auto’s in de spits rijden. Bijna 2% van alle auto’s is uit de spits verdwenen in de driehoek.
Spitsvrij-deelnemers mijden de spits gemiddeld twee van de vijf dagen. Opvallend is dat zij dat vooral op de dinsdag en de woensdag doen, de drukste dagen in de driehoek. Daarmee doen de deelnemers precies wat Spitsvrij beoogt: het verkeer spreiden tijdens de drukste tijden. Voor de deelnemers is er naast de beloning op deze dagen ook de winst van het mijden van de drukte op de weg. Dat is ook een belangrijke drijfveer om mee te doen, zo blijkt uit de enquête onder deelnemers.
Beloning en alternatieven
Spitsvrij richt zich op mensen die minstens vijf keer per week in de spits van of naar hun werk rijden. In totaal zijn dat 60.000 mensen; van hen doen er ruim 5.400 aan Spitsvrij mee. Daarmee is het maximum aantal deelnemers bereikt. Er is inmiddels een reservelijst van belangstellenden.
De deelnemers aan Spitsvrij ontvangen aan het begin van de maand een startsaldo. Per keer dat zij wel in de spits rijden gaat daar een bedrag van af. Gemiddeld ontvangen de deelnemers een beloning van rond de 30 euro per maand. De meeste deelnemers kiezen ervoor om eerder of later naar of van hun werk te gaan. Ook thuiswerken en het openbaar vervoer zijn goede alternatieven.
1,5 miljoen minder kilometers per maand
Spitsvrij deelnemers rijden in een periode van 4 weken 1,5 miljoen kilometers minder in de spits. Netto levert dat een besparing op van 600.000 kilometer (omdat een deel van de deelnemers op een ander tijdstip wel rijdt). En dat komt neer op een verminderde CO2 uitstoot van 1 kton per jaar. Dat is vergelijkbaar met het isoleren van de muren en daken van 600 woningen of het plaatsten van 3.500 zonnepanelen. Daarmee heeft Spitsvrij ook een positief effect op het milieu.
Financieel-economische effecten
De 1,5 tot 2% auto’s minder in de spits zorgen voor een veel groter effect op de bereikbaarheid. Dat effect verschilt van plek tot plek. Het effect is het grootst op de plekken waar de wegcapaciteit net overschreden is waardoor het verkeer stil staat. Een paar auto’s minder levert op die plekken al een veel betere doorstroming op. Die betere doorstroming levert niet alleen voor de deelnemers aan Spitsvrij, maar voor alle weggebruikers vermindering van reistijd op. De komende periode wordt berekend wat de reistijdwinst op de verschillende plekken is en wat daarvan de financieel-economische effecten voor de samenleving zijn. Naar verwachting is deze informatie over enkele maanden beschikbaar. Spitsvrij loopt tot en met december van dit jaar.
Spitsvrij komt voort uit het Regionaal Koepelconvenant Mobiliteitsmanagement dat een groot aantal ondernemers- en overheidsorganisaties uit de regio heeft getekend. Spitsvrij is tevens een van de regionale mobiliteitsprojecten van het ministerie van Infrastructuur en Milieu in het kader van de plannen voor een betere benutting van de infrastructuur. De provincie Utrecht is namens alle partijen opdrachtgever voor Spitsvrij.