Op 12 mei 2011 werd de negende editie van het Symposium Dynamisch Verkeersmanagement, kortweg DVM Symposium, gehouden in Rotterdam. De dag was dit keer georganiseerd door Verkeerskunde én NM Magazine. Er was een breed programma samengesteld over zo’n beetje alle actuele ontwikkelingen, toepassingen en resultaten. En dat werkte: voor het eerst was het DVM Symposium op voorhand compleet uitverkocht.
De ongeveer 450 aanwezigen werden in de plenaire sessie bijgepraat door allereerst Jan-Bert Dijkstra, programmadirecteur Beter Benutten van het ministerie van I&M. Hoewel de details van het programma Beter Benutten pas in de ministersbrief van 14 juni 2011 uit de doeken zouden worden gedaan – zie de pagina’s 8-11 in deze uitgave – ging Dijkstra al voorzichtig in op de hoofdlijnen.
Marja van Strien, directeur van de Nationale Database Wegverkeersgegevens (NDW), hield een korte toespraak onder de titel ‘Benutten van infrastructuur door benutten van data’. Ze kondigde meteen een prijsvraag aan: bedenk een vernieuwende toepassing op basis van NDW-data, al dan niet gecombineerd met andere gegevens. Tot 31 augustus 2011 kunnen ideeën worden ingediend.
60 parallelsessies, 30 stands
Na deze plenaire introducties was het vooral kiezen: welke van de ongeveer zestig paralelsessies mocht je echt niet missen? Tussen de sessies door konden de aanwezigen bijpraten en netwerken op de expositieruimte. Dertig stands waren er, waarin dit jaar ook de samenwerkende regio’s een prominente plek hadden opgeëist. De dag werd afgesloten met een wederom plenaire bijeenkomst: een panel besprak de belangrijkste bevindingen en voorstellen uit de parallelsessies.
Samenvattingen
Uiteraard was ook op een uitverkocht DVM Symposium niet het complete werkveld vertegenwoordigd. Reden voor NM Magazine om in de uitgave 2011 #2 uitgebreid terug te blikken. Dit nummer kunt u te zijner tijd via deze site. De bijbehorende sheets kunt u downloaden op www.dvm-congres.nl.