Er bestaat in Nederland een groeiend tekort aan buschauffeurs. In de toekomst zal het tekort naar verwachting verder oplopen. De gemiddelde leeftijd van een buschauffeur ligt rond de 50. Door de vergrijzing zullen steeds meer buschauffeurs uitstromen. Een belangrijke oorzaak voor het tekort aan nieuwe chauffeurs is de leeftijdgrens voor buschauffeurs, die is nu vastgesteld op 21 jaar. Na het halen van het (groot) rijbewijs gaan potentiële chauffeurs ergens anders werken, vaak als vrachtwagenchauffeur. Eenmaal elders werkzaam is de drempel om over te stappen hoog.
Om het tekort aan chauffeurs te verminderen heeft het Ministerie van Infrastructuur en Milieu besloten om een proef uit te voeren met het verlagen van de leeftijdsgrens voor buschauffeurs van 21 naar 18 jaar en voor touringcarchauffeurs van 21 naar 20 jaar. De proef duurt in totaal 6 jaar. Rijkswaterstaat Dienst Verkeer en Scheepvaart heeft Grontmij en TNO opdracht gegeven om te evalueren wat de gevolgen van de verlaging van de leeftijdsgrens zijn op de verkeersveiligheid en de arbeidsmarkt. Aan de hand van de resultaten van de evaluatie wordt besloten of de proef ongewijzigd door kan gaan. Verschillende onderzoeksmethoden worden ingezet. De deelnemers van de proef worden ondervraagd door middel van een webenquête. Daarnaast komen extra gegevens beschikbaar via incidentdatabases, focusgroepen (met chauffeurs en begeleiders) en interviews met opleidingsinstituten, werkgevers, politie en belangenverenigingen.