12 maart 2013 – Vier Brabantse verkeersproeven met slimme in-car techniek en rijgedrag leiden ertoe dat nieuwe informatiesystemen en bestuurdersondersteuning versneld op grote schaal beschikbaar komen. Dat blijkt uit het eindrapport van Goudappel Coffeng over de vier innovatieve proeven van Brabant in-car II, een subsidieprogramma van Samenwerkingsverband Regio Eindhoven, provincie Noord-Brabant en ministerie van Infrastructuur en Milieu. Het rapport werd vanochtend in het Automotive House in Helmond aan de pers gepresenteerd.
In de proeven is onderzocht hoe bestuurders op nieuwe technologie in de (vracht)auto reageren en wat de maatschappelijke effecten zijn. De actuele informatie en rijadviezen werden in-car gebracht via smartphone, tablet of navigatiesysteem.
Volgens het eindrapport waren de ongeveer 600 proefpersonen positief over het gebruik van de systemen. Aanpassing van het rijgedrag levert een rustiger verkeersbeeld, brandstofbesparing en CO2-reductie op. Systemen met individuele snelheidsadviezen voor groene golf, zoals die uit de Pilot RDSA, kunnen een goed alternatief zijn voor de bestaande signaalborden langs de weg. Voor een verkeerssysteem gekoppeld aan de sensorinformatie uit auto’s blijken volop toepassingen mogelijk, zoals waarschuwingen voor gladheid of mist en adviezen voor zuiniger rijden. Een app die vrachtwagenchauffeurs helpt onderweg tijdig een parkeerplaats te vinden, zal in Europa moeten worden uitgerold om succesvol te blijken.
Proeftuin
De overheden gaan door met het stimuleren van innovatieve mobiliteitsoplossingen voor een vlotter, veiliger en schoner verkeer. Minister Schultz van Haegen wil kansrijke projecten landelijk uitrollen. Volgens de minister biedt de toepassing van nieuwe technologie voor verkeersmanagement en actuele persoonlijke reisinformatie grote kansen voor de mobiliteit. “Brabant en vooral de Brainport-regio is een toonaangevende proeftuin voor innovatieve verkeerssystemen. Ik vind het interessant wat in de Brainport-regio uitgedokterd wordt. In-car technologie is de toekomst.”
Volgens Elly Blanksma, portefeuillehouder Mobiliteit bij Samenwerkingsverband Regio Eindhoven, versnellen subsidies als die van Brabant In-car II de ontwikkeling van slimme, gebruikersvriendelijke in-car systemen. “Een aantal hobbels voor grootschalige introductie zijn nu genomen. Is men bijvoorbeeld bereid om voor een systeem te betalen? Uit de proef met groene golf snelheidsadviezen blijkt dit voldoende het geval te zijn.”
Nieuwe projecten
Na de geslaagde proeven met in-car techniek en rijgedrag, zal in 2013 een derde Brabantse subsidieregeling starten binnen het landelijke Programma Beter Benutten van het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Hierbij ligt de focus op het vrachtverkeer en aanpak van de bijkomende verkeersproblemen op onder meer de A67. Binnen Beter Benutten start daarnaast in 2014 een in-car proef op de A58 gericht op het voorkomen van zogeheten spookfiles. Dit zijn files die schijnbaar zonder duidelijke oorzaak ontstaan. Individuele, in-car snelheidsadviezen kunnen schokgolven die spookfiles veroorzaken tegengaan. Voor het spookfiles project vindt op 14 maart 2013 een eerste marktconsultatie plaats.
Over Brabant in-car
Het ministerie van Infrastructuur en Milieu, de provincie Noord-Brabant en het Samenwerkingsverband Regio Eindhoven steunden de proeven van Brabant in-car II met in totaal 2 miljoen euro. Bovenop de overheidssubsidie heeft het bedrijfsleven zelf ruim 3 miljoen euro geïnvesteerd. De projectorganisatie Beter Bereikbaar Zuidoost-Brabant coördineert de Brabantse in-car subsidieprogramma’s. Deze zijn in lijn met het overheidsbeleid om technologische ontwikkelingen maximaal in te zetten om het verkeer op een slimme manier over de weg te leiden.