Eindhoven, 30 augustus 2012 – Op 10 september 2012 start het consortium Amaryllo MMG en Be-Mobile de praktijkproef ‘Groene en blauwe golf’ op de Eisenhouwerlaan in Eindhoven. De proef is onderdeel van het subsidieprogramma ‘Brabant in-car II’. Gedurende ongeveer zeven weken krijgen deelnemers aan de proef in-car een persoonlijk groene-golfadvies en worden ze gewaarschuwd voor naderende hulpdiensten. Interessant is het achterliggende systeem, Radio Dynamic Speed Advise (RDSA). Dat maakt gebruik van de bekende en robuuste radiotechnologie zoals die ook wordt gebruikt bij TMC.
Langs de Eisenhowerlaan in Eindhoven staan FM-zenders opgesteld die continu posities, rijrichtingen en adviessnelheden uitzenden. Deelnemers aan de proef zijn uitgerust met een speciaal navigatiesysteem waarbij in de voedingskabel een ontvanger is verwerkt.
Zodra een deelnemer over de Eisenhowerlaan rijdt, wordt er een persoonlijk groene-golfadvies op het navigatiesysteem getoond. De adviessnelheden worden op het moment dat het voertuig op het traject de magneetlus activeert, berekend. Het verkeerslicht waar het voertuig naar toe rijdt, bepaalt en verzendt het advies. RDSA maakt hiervoor gebruik van ODYSA van DTV Consultants.
Gedurende de proef zal ook de blauwe golf worden getest. Er verschijnt dan een waarschuwing op het scherm van het navigatiesysteem zodra er politie, ambulance of brandweer met zwaailichten aankomt, maar alleen als de hulpdienst van achteren (op dezelfde weghelft) nadert.
Voordelen
Het grote voordeel van RDSA is dat het goedkoop te implementeren is: de kabels met ontvangers passen in principe op ieder navigatiesysteem. Ook is de gebruikte radiotechnologie erg robuust. In de praktijkproef zal worden vastgesteld hoe weggebruikers de RDSA-dienst ervaren – of zij bijvoorbeeld de adviessnelheden opvolgen. Adviesbureau Goudappel Coffeng zal na afloop een evaluatie uitvoeren.
Voor de evaluatie worden overigens nog testrijders gezocht. Zij kunnen zich tot en met 10 september 2012 via de site RDSA.nl opgeven en mogen als dank voor deelname het in bruikleen gegeven navigatiesysteem houden.
Overheid en bedrijfsleven werken samen aan bereikbaarheid
Beter Bereikbaar Zuidoost-Brabant, het Samenwerkingsverband Regio Eindhoven, de provincie Noord-Brabant en het ministerie van Infrastructuur en Milieu ondersteunen de proef ‘Groene en blauwe golf’ in financiële en praktische zin. Zo is er geld beschikbaar gesteld in het kader van het subsidieprogramma ‘Brabant in-car II’, gericht op intelligente toepassingen die het gedrag van weggebruikers positief beïnvloeden. Doel van dit programma is om het verkeer vlotter, veiliger, schoner en comfortabeler te maken.
De proef ‘Groene en blauwe golf’ via RDSA is een van de in totaal vier gesubsidieerde proeven uit ‘Brabant in-car II’.