Afgelopen september 2024 heeft het Nationaal Dataportaal Wegverkeer (NDW) het logistieke deel van de Data Top 15 onder zijn hoede gekregen. De logistieke data zijn opgenomen in het Nationaal Wegenbestand van het NDW.
Tot nu toe werden de data verzameld door Matrixian. Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, de formele opdrachtgever van de Data Top 15, heeft die verantwoordelijkheid nu overgeheveld naar het Nationaal Dataportaal voor het Wegverkeer (NDW).
De volgende datasets zijn nu via het Nationaal Wegenbestand beschikbaar:
- GLBHA + inrijverboden. Deze set bevat de geldende beperkingen voor het gewicht, de lengte, breedte, hoogte en aslast van (vracht)voertuigen.
- Milieuzones en zero-emissiezones. Het betreft informatie over de locatie van milieu- en ZE-zones, inclusief voertuig- en brandstoftypen waarvoor het geldt en eventuele andere relevante informatie.
Het NDW zorgt ervoor dat deze logistieke data ook in OTM-formaat worden ontsloten.
Meer datasets volgen
Met de overdracht naar het Nationaal Wegenbestand van NDW is de Nederlandse logistieke sector de komende jaren verzekerd van hoogwaardige, actuele data. NDW zal de komende jaren ook blijven werken aan het uitbreiden van de dataset. Zo zal in 2024 en 2025 logistieke data beschikbaar komen over venstertijden, parkeerplaatsen en parkeerverboden voor vrachtwagens, te vermijden routes en gevaarlijke-stoffenroutes.
Nieuwe mogelijkheden voor wegbeheerders
Om ervoor te zorgen dat mutaties in de datasets makkelijk kunnen worden doorgevoerd, worden de logistieke datasets gekoppeld aan de webapplicatie George van NDW. Wegbeheerders kunnen via deze tool eenvoudig mutaties in wegkenmerken en verkeersborden doorvoeren. Veranderingen in bijvoorbeeld hoogte- of lengtebeperkingen, inrijverboden of milieuzones zijn daarmee ook meteen beschikbaar in de logistieke datasets.