29 maart 2022 – Mercedes-Benz zal de komende twee jaar voertuigdata delen met wegbeheerders in Nederland. Dat maken het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en Mercedes-Benz vandaag bekend op de beurs Intertraffic Amsterdam. De voertuigdata geven een goed beeld van de toestand van de weg en van verkeersonveilige situaties.
“Op dit moment verzamelen we informatie over onze wegen via bijvoorbeeld vaststaande sensoren of rondrijdende weginspecteurs”, legt minister Harbers van Infrastructuur en Waterstaat uit. “Doordat nu niet continu kan worden gemeten, is ons wegbeeld niet actueel. Door tienduizenden auto’s van Mercedes te gebruiken, weten wegbeheerders sneller wat de kwaliteit van hun weg is. De komende twee jaar kunnen alle Nederlandse wegbeheerders de informatie gebruiken, dat financieren we vanuit de Rijksoverheid.”
Seintje bij gladheid of gat in de weg
De sensoren die bestuurders nu helpen om comfortabel en veilig te rijden, kunnen ook de kwaliteit van een weg in de gaten houden. Is het glad, zijn verkeersborden en belijning nog goed zichtbaar, is het wegdek beschadigd of rijden auto’s ergens vaak over een doorgetrokken streep, bijvoorbeeld omdat de bocht daar te scherp is? Wegbeheerders kunnen deze informatie gebruiken voor het plannen van wegonderhoud. Zo zijn ze bijvoorbeeld beter in staat om aannemers en strooiploegen aan te sturen. Uiteindelijk zal het snelle overzicht van de wegsituatie helpen om de verkeersveiligheid te verbeteren.
Wegbeheerder ziet en organiseert
Als wegbeheerders zich aansluiten bij het initiatief Road Monitor, kunnen ze de geanonimiseerde data over hun wegen zien op een dashboard. Dat geeft dan bijvoorbeeld aan: ‘Tien voertuigen konden hier de belijning niet goed detecteren’. Het dashboard combineert de voertuiginformatie met publieke data over onder meer het weer en verkeersongevallen.
Met Road Monitor krijgen wegbeheerders schade of slijtage sneller in beeld, waardoor deze problemen ook sneller efficiënter kunnen worden verholpen. De inzet is ook dat hiermee groot onderhoud wordt voorkomen of zelfs uitgesteld, omdat de kleine schades eerder worden gerepareerd.
Investering door IenW
Met Mercedes is afgesproken om gedurende twee jaar dit gezamenlijke leertraject in te gaan. In die periode beoordelen het ministerie, Mercedes-Benz en de aangesloten wegbeheerders de toegevoegde waarde van de Road Monitor. Het gaat dan om vragen als: Is de informatie voldoende gedetailleerd en betrouwbaar? Hoe kan deze informatie het best worden gedeeld met wegbeheerders? Wat betekent dit voor werkprocessen? Levert het genoeg op?
Gedurende twee jaar wordt het dashboard gefinancierd door het ministerie van IenW. Alle wegbeheerders kunnen de informatie dus gratis gebruiken in deze periode. Eind 2023 maken de partijen de balans op en wordt de meerwaarde geëvalueerd.