7 maart 2022 – Het Mobility Innovation Centre Delft, MICD, doet van 2022 tot 2025 onderzoek naar het gedrag van passagiers in (semi-) automatische voertuigen. MICD ontwikkelde hiervoor een veelbelovend ‘rijdend lab’, de Autonomous Driving Passenger Experience.
In Nederland mogen automatische voertuigen, AV’s, om veiligheidsredenen nog niet deelnemen aan het gewone verkeer. Dit bemoeilijkt het onderzoek naar AV’s. Hoe kunnen we bijvoorbeeld meten hoe passagiers het rijden in een AV ervaren? In een afgeschermde testomgeving rijden, is immers anders dan rijden in een drukke stad of op een snelweg.
Het MICD van TU Delft heeft daar met de Autonomous Driving Passenger Experience (ADPE) een veelbelovende oplossing voor bedacht: een lab in een rijdende auto. De auto, een Nissan e-NV200 Evalia, wordt door een menselijke chauffeur bestuurd en kan dus gewoon de weg op. De passagiersruimte achter de chauffeur is echter geheel verbouwd: daar zit een passagier omgeven door OLED-schermen. Op die schermen worden in real-time de beelden van buiten getoond en wel op zo’n wijze, dat de passagier exact ziet wat de echte chauffeur voorin ziet. In de eerste fase van het onderzoek heeft de passagier geen stuur en pedalen tot z’n beschikking en kan het gedrag worden onderzocht van gebruikers van zogenaamde level 5-voertuigen: AV’s die geheel zelfstandig rijden. In een latere fase worden wel een stuur en pedalen geplaatst om het gedrag van gebruikers van level 4-voertuigen te bestuderen. Op dat level kan het voertuig zelf rijden, maar moet een chauffeur stand-by zijn om in te grijpen als zich een gevaarlijke situatie voordoet. Uiteraard doen de stuur en de pedalen achterin het niet echt.
Unieke mogelijkheden
Het ADPE-lab biedt unieke mogelijkheden om het gedrag van gebruikers van automatische voertuigen te bestuderen. De cabine wordt namelijk uitgerust met slimme camera’s die gezichtsuitdrukkingen herkennen, eye trackers, hartslag- en bloeddrukmeters, sensoren die lichaamsbewegingen meten (zoals van schrik je voeten in de grond drukken), microfoons (gesproken reacties) enzovoort.
Met die systemen hopen de onderzoekers vragen te beantwoorden als: Hoe snel went het rijden in een level 4- of 5-voertuig? Welke verkeerssituaties worden als extra spannend of lastig ervaren? Hoe gebruiken AV-passagiers de tijd die ze niet met de rijtaak bezig zijn? Hoe reageren verschillende groepen mensen (jong/oud, man/vrouw, beginnend/ervaren) op verkeerssituaties? Verandert de tijdswaardering? Enzovoort.
In de eerste fase van het ADPE-project wordt het lab geïmplementeerd. Vanaf 1 april 2022 starten de experimenten op de openbare weg.
Meer info:
s.hoogendoorn-lanser@tudelft.nl