Mobiliteitsplan Lincolnpark: 2.500 minder autoritten per dag

1 februari 2023 – De gemeenteraad Haarlemmermeer stemde vorig jaar in met de ambitieuze plannen voor de nieuwe wijk Lincoln­park. De wijk moet “innovatief en circulair worden, met betrokken en verantwoordelijke inwoners”, aldus de raad. Goudappel heeft de plannen voor de gebiedsontwikkeling uitgewerkt in mobiliteitsmaatregelen en de impact daarvan op de vervoerwijzekeuze in beeld gebracht.

Bron: Posad Maxwan

De mobiliteitsmaatregelen zijn erop gericht bewoners en bezoekers meer keuzevrijheid te bieden en tegelijkertijd de ruimtelijke impact van mobiliteit op de leefomgeving te verkleinen. Volgens Goudappel zou het met de voorgestelde mix aan maatregelen mogelijk moeten zijn om het gemiddeld aantal autoritten per dag met zo’n 2.500 ritten terug te dringen.

STOMP
Voor personenvervoer is het STOMP-principe gevolgd, oftewel eerst Stappen, Trappen, Openbaar vervoer en MaaS faciliteren en daarna pas de Privéauto. Zo zijn de belangrijkste voorzieningen in de buurt en er zijn aantrekkelijke loop- en fietsroutes naar bestemmingen buiten de wijk. Deelmobiliteitsoplossingen omvatten e-bikes of bakfietsen. Dankzij het uitgebreide HOV-netwerk in de omgeving is het openbaar vervoer een logische vervoerwijzekeuze. Verschillende first- en last mile-oplossingen zijn beschikbaar om de reis naar de nabijgelegen busstations en treinstation aantrekkelijk te maken. En een aanbod van deelauto’s biedt bewoners toegang tot automobiliteit.

Er zijn verder specifieke maatregelen genomen voor het bezorgen van pakketten, het leveren van diensten en het ophalen van afval. Dankzij slimme bundelingsconcepten hoeft logistiek verkeer bijvoorbeeld niet door de wijk te rijden. In het verlengde van de maatregelen is gekozen voor relatief lage parkeernormen voor auto’s, namelijk 1,2 per woning.