Onderzoek naar impact windturbines op verkeersveiligheid

Op verzoek van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat startte Transport & Mobility Leuven, TML, in juli 2024 met een voor-en-na-studie naar de effecten van windturbines op de verkeersveiligheid. Deze studie vergelijkt de evolutie van het aantal verkeersongevallen op locaties met windturbines met die op andere locaties.

Foto: Branislav Kapetanovic.



Windenergie speelt een cruciale rol in de transitie naar een duurzamer energiesysteem. Het identificeren van geschikte locaties voor windturbines is echter een uitdaging, vaak vanwege de ‘Not In My BackYard!’-reactie die ze oproepen door hun visuele impact op het landschap. Een andere uitdaging is dat windturbines kostenefficiënt moeten worden aangesloten op het elektriciteitsnet en logistiek bereikbaar moeten zijn voor zowel de bouw als het onderhoud.

Afleiding
Gronden langs snelwegen worden vaak beschouwd als geschikte locaties voor windturbines, maar de nabijheid van turbines tot wegen kan ook leiden tot afleidingen, wat weer de verkeersveiligheid in gevaar kan brengen.

In de afgelopen jaren zijn er veel windturbines langs snelwegen geïnstalleerd. Rijkswaterstaat beschikt over nieuwe data en zal een grondige evaluatie uitvoeren van de verkeersveiligheidseffecten van deze turbines. TML neemt deel aan een voor-en-na-studie die de evolutie van het aantal verkeersongevallen op locaties met windturbines vergelijkt met die op andere locaties.