Royal HaskoningDHV heeft in 2024 al voor diverse opdrachtgevers wegbeheerderskaders voor verkeerslichten opgesteld. Wegbeheerders als gemeenten Den Haag, Gouda en Arnhem en provincie Groningen hebben hiermee de werking van hun verkeerslichten afgestemd op hun mobiliteitsambities.
Wegbeheerderskaders dienen tegenwoordig meerdere doelen. Waar ze voorheen vooral keuzes vastlegden over het plaatsen, ontwerpen, regelen en beheren van kruispunten, verbinden ze nu beleidsmatig vastgelegde multimodale netwerkkaders, MNK, met de werking van verkeerslichten. Het MNK vertaalt zich naar prioritering op kruispunten en trajecten, en wordt meetbaar gemaakt via een monitoringsplan met indicatoren en streefwaarden die aansluiten bij het beleid van de betreffende wegbeheerder.
Prioriteitenkaart
Een centraal onderdeel van een wegbeheerderskader is de VRI-prioriteitenkaart. Deze kaart biedt wegbeheerders een overzicht van de geprioriteerde modaliteiten per verkeersregelinstallatie, inclusief bijbehorende indicatoren en streefwaarden. De prioriteitenkaart is cruciaal in de transitie naar beleidsmatig regelen.
Om de essentie van beleidsmatig regelen duidelijk te maken voor management en bestuurders, ontwikkelt Royal HaskoningDHV ook standaard een infographic. Deze vat de kernpunten en voordelen van de nieuwe aanpak samen en maakt de essentie van het beleidsmatig regelen inzichtelijk.